UTVIKLER UNGER EN FALSK IDENTITET? by LCD ..... Norsk Språk Helse Forum
Date: 2/9/2003 12:32:37 AM ( 21 y ago)
Hits: 1,491
URL: https://www.curezone.org/forums/fm.asp?i=148883
UTVIKLER UNGER EN FALSK IDENTITET?
Av Astrid Strømme
Pedagogen A. S. Neill sier at menneskets tragedie er at dets karakter, i likhet med hundens, kan formes. I praksis betyr det i klartekst at unger fostres etter prinsippet "ordnet atferd ifølge nødvendigheter", militær disiplin.
Det ligger nesten i sakens natur at det slik skal være i barnehager og skoler for at det skal fungere med så mange barn under det samme taket. Men er det heldig for ungenes psykologiske utvikling? Nei, det er det ikke. Barna må ofte gi avkall på både foreldrekontakt og sin egen utvikling for å "tekkes" krav fra miljøet. Det er ikke alltid slik, men ofte.
Undersøkelser viser at barnehager ikke alltid er ideelle for de unge. Det er også påvist økt hyppighet av hyperaktivitet i skolen. En del psykologer antar at dette har med barnas indre liv å gjøre. Det er også tegn i tiden på at mange barn blir ustabile emosjonelt skadet. De får psykiske problemer senere i livet.
Dette har en sammenheng med at den institusjonaliserte barndom fører til at barn og unge må gå på "akkord med seg selv". Foreldrene jobber og er opptatt med yrkeskarriere, og barna transporteres hit og dit for å få hverdagen til å henge sammen. Mange barn må derfor oppgi sine egne følelser, behov og tanker for at systemet skal fungere. Resultatet er at de utvikler et falskt jeg.
Poenget er at unger tvinges til å forestille seg, til ikke å si det de mener, eller de viser seg "vanskelige". Dette innebærer i mange situasjoner at ungene må oppgi sin identitetsutvikling.
A. S. Neill har god erfaring med hva som skjer med barn som utvikler et falskt jeg. Når de kommer til en skole som Summerhill, opptrer de falskt og underdanig. Men respekten de viser er frykt, og etter noen ukers frihet viser di hva de virkelig er. De blir uforskammet, uoppdragne og skittenferdige. Alt som de ikke har fått lov til tidligere, gjør de nå! De banner, røyker og ødelegger ting – hele tiden med en falsk og høflig mine. Men det stopper ikke med dette. Når de har oppholdt seg i seks måneder på Summerhill, forandrer de seg. DA BLIR DE NATURLIGE, SUNNE BARN SOM SIER HVA DE TENKER UTEN OPPRØR OG HAT! For det er slik at når barn får oppleve friheten tidlig nok, behøver de ikke gå gjennom denne fasen av falskhet og forstillelse. Denne erkjennelsen er ikke for alvor trengt inn i den institusjonelle barndommen.
Men det har likevel gått fremover, materielt og helsemessig. Der har de unge det bedre enn noen gang. Fysisk avstraffelse er forbudt, og den alminnelige psykologiske innsikt er økt betraktelig i samfunnet. Likevel er det slik at det i hverdagen er vanskelig for de fleste mennesker å forvalte det de vet. En viktig årsak til dette er det overordnede verdimønster i samfunnet. Det er knyttet til penger og symboler på en uheldig måte. Dette hindrer omlegging til en økologisk livsstil. Derfor utvikler mange barn fortsatt et falskt jeg.
Boken Summerhill kom ut i Norge for første gang i 1965. Forfatteren A. S. Neill, som startet og grunnla skolen "Summerhill" har en unik forståelse av hvordan barn og unge bør fostres for å bli frie, lykkelige og sunne. Boken står i hyllene på biblioteket. Den er lettlest og ingen akademisk lærebok. Les den, så unngår kanskje ditt barn å bli trukket inn i voldsbølgen.
http://home.online.no/~ol-enge/art/1-99identitet.htm
<< Return to the standard message view
fetched in 0.02 sec, referred by http://www.curezone.org/forums/fmp.asp?i=148883